klik klik

Saturday, May 10, 2014

Siakap Stim versi Pemanggang Ajaib

Assalamualaikum...
Selasa lepas g pasar malam semata mata nak beli ikan siakap yang da siap siang....
Ni kali kedua aku g pasar malam untuk beli siakap yang da siap siang....
Ye...kat tesko atau giant pun dorang bole siang....
Tapi yang ni mmg cun2 je size dia...dan harga pun murahhhhhhhhhh.....
3 ekor siakap saiz s rm 10....eh...seswai untuk aku makan sorang2....muahhahaha....ye la...tak makan nasik kan...opsssss....
Ratah lauk je...sekor tu memang bole rasa kenyang la....

Tu citer selasa lepas kat pasar malam kepala batas....
Citer hari ni ialah ikan tersebut da selamat distim kan....

Perghhh...memang sedap.....br lepas makan....alhamdulillah....
Umar pun suka....tapi dia cam biase la.. makan sikit je...

Aku tnya pakcik gugel jugak nk masak ni....aku tnya awal2 sebelum aku masak...pahtu time nak masak ingat2 lupa...tapi dont worry....giler senang kot resepinye.....

Lepas tgk beberapa resepi aku simpulkan bahan2 nya  ialah:
1. Ikan
2. Serai hiris halus
3.bawang putih hiris halus
4.bawang merah/bawang besar dadu(aku guna bawang merah)
5.limau nipis/limau kasturi(aku guna lomau nipis)
6.sayur mayur(aku guna carrot+brokoli+tomato)
7.sos tiram
8.perasa(aku guna perencah hilal)
9.air secukupnye
10.garam

Semua bahan ni agak2 sesuai ngan size ikan....

Cara-caranya ialah

Amik pemanggang ajaib(aku punye jenama hij-haji ismail group beli kat langkawi ari tu...heheheheh..murah je rm 55)
Masukkan ikan.tabur bahan2 hiris ke atas dan ke dalam perut ikan....masukkan air garam sos tiram dan serbuk perasa...perah limau nipis.....tutup dan bukak api perlahan........bila da agak hampir masak...baru masukkan sayur mayur.....stim lagi hingga masak sepenuhnya...kalau suka kuah lebih buh air lebih sikir....sedapnye hirup kuah siakap stim ni.....

Ok siap....jemput makan semua....



malam ni punye telah selamat diratah..enak di makan begitu saje

Ni siakap yang masak 2 minggu lepas kot...



ni apa pulak?menu tambahan untuk malam ni....ayam bakar blackpaper....nanti aku kongsi resepi k...



selamat malam ollsss....

No comments:

Post a Comment

sila la mengomen